Ida Gudim
Ida Gudim
Ida Gudim ble uteksaminert ved Operahøyskolen i Oslo i 2015, og har en mastergrad i utøvende sang fra Norges musikkhøyskole samt en bachelorgrad fra Barratt Due Musikkinstitutt. Hun debuterte på Den Norske Opera&Ballett høsten 2013 i rollen som Mrs. Chan i den moderne operaen ”Ad Undas” av Øyvind Mæland. Påfølgende år tolket hun rollen som Fiordiligi i operaen ”Cosi fan tutte” på samme scene, og deretter Freia i ”Das Rheinsgold” i 2014. På operahøgskolen sang hun bl.a rollen som Anne Truelove i ”The Rakes progress”, tittelrollen Sylva i ”Csardasfyrstinnen” og deretter rollen som Poppea i ”L`ìncoronazione di Poppea” hvor hun blant annet jobbet tett med operaregissør Stefan Herheim.
Ida er en hyppig anvendt solist, og bringer med seg en sterkt fysisk tilstedeværelse i sine rolletolkninger. I løpet av sesong 20/21 og 21/22 har hun hatt flere solistengasjement med Det Norske Blåseensemble, debutert på Ringsakeroperaen i rollen som Vespetta i ”Pimpinone” og rollen som Ännchen i ”Jegerbruden”. Hun sang også rollen som Anne Truelove i oppsetningen av ”The Rakes Progress” på Oslo operafestival. Sesongen 23/24 bød bl.a på solistoppdrag for Trondheim symfoniorkester og Mozartfestivalen, samt engasjement ved Operaen i Kristiansund hvor hun fikk et gjennsyn med tittelrollen i Csardasfyrstinnen, og debuterte i rollen som Ines i Il Trovatore. I 2025 blir hun å se i 3 rolledebuter; «Marie» i Fjelleventyret for Opera Di Setra, og «Marta Lundberg» og «Kari Bergmann» i Klovnen av Gisle Kverndokk for Arktisk Filharmoni.
Ida Gudim har gjennom sin karriere mottatt et antall høyt hengende stipend og bemerkelser fra bl.a, Sine Butenschöns stiftelse, DEA musikstiftung Norwegen, Fegerstens stiftelse, Oslo kommune, Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelse og Statens kunstnerstipend.
