«Fra Bellman til Brecht»

Åpningskonsert! «Fra Bellman til Brecht»

-Fredrikshalds teater, Halden

Søndag 29. august 19:00

_____________


Kammerfest i Østfold har et nært forhold til Halden, av flere årsaker. For det første har de tre initiativtagerne til festivalen (Knut Henriksen, Rune Halvorsen og Christer Bergby) bakgrunn i det som var Divisjonsmusikken i Halden. Således var det naturlig at våre første år bar preg av samarbeidet med Divisjonsmuiskkens videreføring, Det Norske Blåseensemble. I og med at DNBE, som regionens eneste faste, profesjonelle ensemble, holder til i Halden, blir også byen et musikalsk tyngdepunkt.




Vi har også hatt veldig mange og hyggelige konserter hjemme hos forskjellige vertskap i Halden, og vi har spilt på pub og café der. Sparebankstiftelsen har vært en solid støttespiller for å formidle vårt brede spekter av musikk til alle slags mennesker, og det har selvfølgelig påvirket vår mulighet til å ta våre gjester til Halden.




Det siste momentet som rekker oss til Halden, er det fantastiske Fredrikshald teater! Så også i år, da vi legger selveste åpningskonserten vår til teateret.Vi er helt sikre på at vi kommer tilbake med nye og spennende konserter og konsepter til Fredrikshald teater i våre kommende festivaler, og har flere samarbeidspartnere som gjerne vil gjeste teateret.




Ved årets festivalåpning har vi med et knippe musikere med enorm erfaring. De kommer bl a fra DNBE, KORK og Trondheim Symfoniorkester, og vil spille musikk som er arrangert av de to trompeterne i det sammensatte ensemblet: Erik Eilertsen og Hans Petter Stangnes.


Vi kobler sammen Carl Michael Bellman og Bertolt Brecht i både tekst og musikk. Tekstlig er det ganske åpenbart, selv om Bellman nok ble mildere enn Brecht etterhvert som han populær også i de kretsene han omtalte i en satirisk tone i starten av sitt kunstnerliv. Brecht var adskillig mer standhaftig i sitt politiske standpunkt, men det er interessant å forestille seg hvordan Bellman ville framstått hvis han levde samtidig med Brecht. Ville han vært systemkritisk, eller ville han vært en entertainer for det samme systemet? Det er selvfølgelig umulig å vite, og vi spekulerer ikke i det; vi lar det være en betraktning som publikum kan leke litt med.




Musikalsk syns det kanskje verre å plassere disse herrene i samme selskap. Men Brechts samarbeid med komponisten Kurt Weill plasserer ham i samme landskap som Bellman. Musikken baserer seg på folkelige sjangre som marsjer og danseformer, og det er elementer som soleklart har gjort begges tekster og musikk tilgjengelig for et bredt spekter av mennesker. Derfor har vi tatt med musikken til Dimitri Shostakovich i denne konserten også. Det blir for omfattende å gå inn på Shostakovich sitt omfattende liv og virke. Det er likevel veldig interessant at han i sine små stykker bruker de samme stilartene som Bellman og Weill. Og på sin måte klarer å formidle satire og ironi uten å bruke ett eneste ord.




Vi håper dere kan binde sammen historiene fra de forskjellige tidsepokene på deres egen måte, og kanskje lage helt nye historier? Historiefortellingene har alltid forandret seg med ny forskning. I dagens samfunn kan historien tilsynelatende forandre seg ut fra enkeltmenneskers egen tolkning og vilje. I denne sammenheng er det helt ufarlig å la fantasien løpe løpsk! Vi i Kammerfest er ellers tilhengere at de som har reell makt forholder seg til dokumenterte fakta, og ikke finner på altfor mange ting som er helt på viddene.

Fra Bellman til Brecht
Skroll til toppen