Lydens voktere
Lydens voktere
Pinquins har festivalens utvilsomt mest spennende konsert, da de fremfører sitt prosjekt, Lydens voktere.
Under Kammerfest 2022, er Pinquins med i begge våre helger med offentlige konserter.
Søndag 28. august blir de å se og høre i Fredrikshald teater i Halden.
Da i en konsert sammen med BAGS, i et prosjekt som binder sammen musikk fra 300 år tilbake med vår egen tid. Da er hele teateret åpent. Dette derimot er en ekslusiv konsert, for det er kun plass til 50 publikummere i salen!
Årsaken er ikke fysisk plassmangel i Bibliotekets aula, men at samtlige i publikum må ha hodetelefoner. Vi har dessverre ikke kapasitet til å ha mer enn 50 utganger til disse hodetelefonene, så det gjelder å komme først til mølla med tanke på billetter til dette!
En konsert som er mer et rituale; lyd, fravær av lyd, lytting og stillhet.
I dag ser man knapt et menneske på gata uten hodetelefoner eller propper i ørene.
Har verden blitt så full av støy at vi er nødt til å beskytte oss fra den, dekke over den med enda mer lyd?
”Jeg vil nesten si at lyden er nødvending, – jeg unngår å tenke for mye!”
Setningen er hentet fra teksten til en av protagonistene i Aperghis’ ”Les guetteurs de sons”, og er skrevet i 1981, en stund før walkman’en ble allemannseie.
I Martin Hirsti-Kvams nyskrevne verk ”Interiors” får publikum utdelt nettopp hodetelefoner, for å kunne lytte helt nært til det musikerne gjør og hører. Utøverne verner om lyden, tar vare på den, deler den mellom seg, og med publikum. Lytter til seg selv gjennom kinnbeina, gjennom leppene og munnhulen.
Jessie Marinos skarptrommesolo ”ritual i :: commitment :: biim” og Guoste Tamulynaites
”I am a flower” står med sine kraftige monotone rytmer i sterk kontrast til Hirsti-Kvams innadrettede fokus, og til sammen utgjør verkene en helhet hvor trommene og hendene står i fokus. Sirkulære objekter, lydløse gester, insisterende ritualistiske rytmer.
”…og snart er det total stillhet. Du blir tvunget til å falle tilbake til deg selv og…”
Dette er en veldig spesiell konsert, der hver tilhører får tildelt et sett hodetelefoner (som vi leier). Musikken oppleves både ekstremt nært (ikke nødvendigvis sterk), og ekstremt fjernt, og omgitt av både mørke og lys. Det er begrenset til 50 tilhørere, for det er bare 50 utganger i lydkortet som kreves til verket der publikum skal ha hodetelefoner.